Friluftsmänniskor

Något jag aldrig kommer bli, aldrig varit och inget jag saknar så är det frilufts-människor. Men jag måste få berätta att det syns så väl när dessa visomgillarattluffsaruntiskogenochbliblötomfötterna-människorna kommer in på statoil.
 
  För det första
kommer dom i par, en tjej och en kille de har givetvis samma frisyr; hår som går till öronen, platt och gärna, för det mesta ett sånt där pannband/hårband som alla sydde på slöjden i sexan. 

  För det andra
är de klädda i typ Lundhagskläder i slittåligt material och färger som grön/beige/brun/rött. Sen har dom också vilket är ett måste dessa hemska byxor som är sådär "lappade" förstärkt tyg i rumpan och knäna, ni vet vilka jag menar, jag tänker på en gammal pojkväns pappa när jag ser dem. Sen får vi inte glömma kängorna, inte punkarkängor utan sådana av något förstklassigt märke och de är så klart gjorda för både blöta höstar som kalla vintrar.
 
  För det tredje
så köper de alltid dextrosol, någon nyttig chokladkaka(!) och bananer och köper de korv är det givet att det är grovt bröd till korven. MEN.. och detta är ett stort men, kommer friluftsmannen in utan friluftskvinnan så tvekar han när man frågar om han vill ha grovt eller vitt bröd och svarar tillslut lite tyst ; v-i-t-t bröd tack! Men detta är så klart bara när de kommer in på statoil UTAN sin pressande friluftspartner till fru annars svarar de såklart GROVT!

  För det fjärde så kommer ju även bybor som tillhör kategorin friluftsmänniskor in på våran lilla mack, men även en södag kväll i full friluftsklädsel och självklart går dem dit, ingen bil där heller, kanske har de även med sin fågelhund eller lilla tax eller något dylikt som kan vara bra vid jakt och sådant.

Sen har vi ju kategorin tvärtom friluftsmänniskor dvs. min pappa. Bosatt 500 m från macken men tar bilen varje gång. han tr vitt bröd och gärna räksallad på korven och några förstärkta byxor har han inte om man inte räknar arbetsbyxorna. och den dagen han sätter på sig ett hårband/pannband det är den dagen jag konverterar till friluftsmänniska!

Tack för mig
  / A-K


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0